OBCHODNÍ PODMÍNKY

Společnosti PBtisk a.s., se sídlem Dělostřelecká 344, 261 01 Příbram I,

IČ: 48 24 46 27 platné od 1.10.2024

I.
Preambule

1.1. Níže uvedenými všeobecnými obchodními podmínkami se řídí vztahy mezi třetími osobami (dále zákazník) a společností PBtisk a.s., se sídlem Dělostřelecká 344, 261 01 Příbram I, IČ: 48 24 46 27, zaps. v obchodním rejstříku pod sp. zn. B 17886 u Městského soudu v Praze (dále společnost) při realizaci jejich konkrétních smluvních závazků ohledně dodávek periodických i neperiodických publikací dle příslušných objednávek a uzavřených dohod, kdy na straně objednatele polygrafických výrobků vystupuje zákazník a na straně zhotovitele těchto výrobků společnost. Předpokladem a podmínkou pro uzavření a realizaci jakékoliv dohody o konkrétní dodávce ze strany společnosti je akceptace těchto všeobecných obchodních podmínek ze strany zákazníka.

1.2. Jakákoli objednávka zaslaná ze strany zákazníka společnosti bude akceptována výhradně na základě těchto obchodních podmínek pro zakázky realizované společností.

1.3. Každá akceptovaná objednávka (dále jen „Objednávka“) tvoří právně závaznou smlouvu mezi společností a zákazníkem. Na základě Objednávky se společnost zavazuje dodávat zboží a služby, zejména publikace (dále jen „zboží“).  

1.4. Tyto obchodní podmínky mají přednost před jakýmikoli jinými obchodními podmínkami, ať už by se na ně odkazovalo v Objednávce či jinde, přičemž takové obchodní podmínky zákazníka mohou být pro společnost závazné jen tehdy, jestliže jsou písemně a výslovně přijaty ze strany společnosti. Těmito obchodními podmínkami se kromě Objednávky řídí rovněž veškeré další budoucí dodávky a obchodní vztahy mezi zákazníkem a společností.

 

II.

Použité termíny

2.1. Daty se pro účely těchto všeobecných obchodních podmínek rozumí imprimovaná a korektní digitální data v PDF specifikující konkrétní publikaci pro potřeby tisku, a to ve standardizovaném formátu, který je definován v kapitole IV. Dodání dat, odst. 4.1.

2.2. Chybou v datech se rozumí taková vada dodaných informací a parametrů, která by měla při jejich aplikaci za následek, že výsledek tisku a knihařských prací by zcela zjevně neodpovídal požadavkům klienta. Za chybu dat se nepovažují chyby textu.

2.3. Sídlem společnosti se rozumí provozovna na adrese Dělostřelecká 344, 261 01 Příbram I.

2.4. Publikací se rozumí jakýkoliv polygrafický výrobek, který je výsledkem podnikatelské činnosti společnosti.

2.5. Zakázkou se rozumí provedení dohodnutých prací a zhotovení konkrétních publikací dle uzavřené smlouvy, resp. dle potvrzené závazné nabídky.

2.6. Cenou publikace se rozumí částka, určená poměrem mezi cenou zakázky bez DPH a počtem zhotovovaných publikací dle uzavřené smlouvy.

2.7. Dokončením zakázky se rozumí zhotovení celého dohodnutého množství publikací, popřípadě předčasné ukončení smluvního vztahu dle čl. VI. těchto smluvních podmínek.

2.8. Vadou zhotovované publikace se rozumí nesoulad mezi specifikací publikace dle objednávky zákazníka (čl. III) zejména ve smyslu technických údajů dle čl. IV, (písemná specifikace, předlohy pro výrobu) a skutečností.

2.9. Kalkulačními vstupy zakázky se rozumí náklad, formát, rozsah, vazba, materiál, barevnost knihy, dále místo expedice a termín dodání.

III.
Objednávka

3.1. Závaznou objednávkou se rozumí písemná objednávka nebo námi platná zaslaná nabídka podepsaná zákazníkem, která obsahuje výslovný souhlas s obchodními podmínkami společnosti uvedených na webu společnosti www.pbtisk.cz.

3.2. Všechny klauzule či zvláštní podmínky na objednávce zákazníka, které by byly v rozporu se všeobecnými obchodním podmínkami, budou považovány za neplatné.

3.3. Objednávka musí obsahovat tyto údaje:

  1. obchodní jméno zákazníka včetně IČ a DIČ, tedy zda je plátcem DPH nebo není plátcem DPH
  2. název publikace
  3. požadované množství kusů
  4. formát a stránkový rozsah publikace
  5. materiál použitý na výrobu publikace
  6. barevnost
  7. vazba
  8. úprava materiálu (povrchová úprava, výsek apod.)
  9. popřípadě další potřebné, zejména technické, údaje k její specifikaci pro potřeby tisku
  10. termín požadovaného dokončení zakázky
  11. termín a forma dodání dat, nátisků a vzorových knih
  12. cena vycházející z předchozí poptávky, popř. odkaz na ni (číslo cenové nabídky)
  13. specifikaci, zda vyrobené publikace požaduje zákazník dopravit do místa určení či je převezme v sídle společnosti
  14. specifikace místa, kam mají být publikace dopraveny v případě, že zákazník požaduje zajistit jejich dopravu
  15. údaj o tom, zda bude zákazníkem provedena kontrola při výrobě publikace
  16. případný rozdíl mezi fakturační a doručovací adresou

3.4. Vztah mezi zkratkami standardizovaného formátu např. A4, B5 a metrickými hodnotami je definován v ČSN EN 6442. 

IV.
Tisková data

4.1. Po uzavření smlouvy ohledně konkrétní zakázky je zákazník povinen dodat data do sídla společnosti v termínu stanoveném společností.

4.2. Dodaná data musí odpovídat standardizovanému formátu, jehož parametry jsou uvedeny na webových stránkách společnosti www.pbtisk.cz.

4.3. Po obdržení dat od zákazníka tyto společnost zkontroluje a v případě zjištění nedostatků (formát, rozlišení, špatný formát dat) navrhne zákazníkovi případné opravy. Pokud ze strany zákazníka nebudou respektovány společností navrhované změny v datech, kdy zákazník bude trvat na provedení zakázky dle původních tiskových dat, není dána odpovědnost společnosti za případné vady vyplývající nebo související z takto dodaných dat. Pokud zákazník nebude žádným způsobem reagovat na návrh na opravu tiskových dat, je společnost oprávněna v plném rozsahu zastavit zpracování zakázky, čímž dochází k přerušení doby pro zpracování zakázky.

4.4. Pokud budou data odpovídat všem požadovaným parametrům, zahájí společnost výrobu zakázky dle uzavřené objednávky. Odpovědnost za vznik moiré (= vzniká při skenování již vytištěné předlohy kombinací předchozích tiskových rastrů a pravidelné struktury pixelů) či jiných problémů způsobených špatnou přípravou dat nese ten, kdo provedl přípravu dat. Společnost neodpovídá za kvalitu dodaných tiskových dat.

V.
Průběh výroby

5.1. Zákazník nemá žádné právo na zrušení celé nebo částečné objednávky doručené společnosti nebo její modifikaci, bez souhlasu společnosti.

5.2. V případě, že se zákazník nedostaví včas na dohodnutou kontrolu při výrobě, vyhrazuje si společnost právo pokračovat ve výrobě i bez jeho přítomnosti.

5.3. Tolerance rozměrů při knihařském zpracování je +/- 1 mm na každou stranu. U vazby V7 je tolerance +/- 3 mm navázání titulního a hřbetního materiálu. U náročnějších knihařských zpracování (vazba V7, flexo, spirála) je tolerance dána použitou výrobní technologií a tolerancí strojového vybavení (podle technických specifikací výrobců strojů).

5.4. Platí, že společnost je oprávněna dodat zákazníkovi zboží, jehož bude více či méně, než bylo objednáno, avšak pouze v rámci v tomto článku uvedené množstevní tolerance. Množství skutečně dodaného zboží se může odchýlit od jeho množství sjednaného ve smlouvě o dílo takto: při nákladu do 1 000 ks o 4 %, při nákladu do 20 000 ks o 2 %, při nákladu nad 20 000 ks o 1 %. Pokud společnost vyloučila v Objednávce možnosti dodávky pod objednané množství, je společnost oprávněna dodat dvojnásobek uvedené odchylky nad smluvené množství. Pokud by zákazník vyloučil v objednávce možnosti dodávky nad objednané množství, je společnost oprávněna dodat dvojnásobek uvedené odchylky pod smluvené množství.

5.5. V případě zakázek spočívajících v knihařském zpracování dodaných vytištěných archů, kdy knihařské složky nejsou označené hřbetním znaménkem umožňujícím kontrolu posloupnosti archů, je společnost oprávněna dodat až o 10 % méně výrobků, než je výše požadovaného celkového nákladu.

5.6. V případě knihařského zpracování jsou požadavky na přídavky pro knihařské práce 10 % z celkového nákladu počínaje nákladem 500 ks. Pro nižší náklady jsou přídavky vyšší. Bude-li přídavek dodán nižší, je nutné o tom informovat před výrobou obchodního zástupce společnosti a dohodnout se na řešení tohoto nedostatečného přídavku. Pokud tak zákazník neučiní a nebude-li tento nedostatečný přídavek řešen se společností, je možné dodat společností podnáklad z celkového nákladu, a to ve výši 10 %.

5.7. Zákazník je vždy povinen dodat ke knihařskému zpracování maketu pro ukázku řazení po sobě jdoucích stran z důvodu vyloučení chyby špatného seřazení stran společností. V případě mutací je nutná maketa na každou mutaci zvlášť.

5.8. V případě, že společnost provádí knihařské zpracování zákazníkem dodaných archů a obálek (potahů), musí zákazníkem dodané archy i obálky (potahy) obsahovat ořezové značky s 3 mm bezpečnou zónou. V případě, že dodaný materiál takovým požadavkům nevyhovuje, neodpovídá společnost za vady knihařského zpracování tím způsobené.

5.9. Nebude-li souhlasit objednávka s maketou u knihařských zakázek, nebo ořezovými značkami na produktu, není společnost povinna začít zpracovávat zakázku do té doby, než se skutečnost potvrdí zákazníkem. O danou dobu (od výzvy zákazníkovi až po obdržení jeho stanoviska) se prodlouží termín dokončení zakázky. V případě, že společnost zhotoví zakázku i bez stanoviska zákazníka, je povinna respektovat obsah objednávky.

5.10. Zákazník je povinen návoz knihařské zakázky dodat řádně označený, s dodacím listem, který bude obsahovat název zákazníka a název objednané zakázky.

5.11. V případě výskytu ztížených podmínek způsobených nekvalitním zpracováním dodaného materiálu je společnost oprávněna zakázku aktuálně vyřadit z výroby do vyřešení dalšího postupu se zákazníkem. Vícenáklady s tím spojené je společnost oprávněna zákazníkovi vyúčtovat.

5.12. Společnost si vyhrazuje právo na toleranci ve výši 1 % nekvalitních produktů z celkového nákladu.

5.13. V případě sporného názoru společnosti a zákazníka posouzení kvality vyrobené zakázky se smluvní strany zavazují respektovat stanovisko nezávislého soudního znalce z oboru polygrafie, na němž se smluvní strany dohodnou.

5.14. V případě knihařského zpracování zakázek z dodaných vytištěných plochých archů společnost nemůže garantovat kvalitu vazeb v případě použití netestovaných barev a laků z důvodu rizika, že neotestované barvy a laky mohou reagovat s lepidly a může zde docházet k migraci olejů do lepidel. Za tato rizika společnost nenese odpovědnost. Společnost doporučuje tento typ barev a laků, u kterých ručí za kvalitu vazeb, za kvalitu jiných vazeb společnost neodpovídá:

  • Barvy:NOVABOARD C 990 PROTECT BIO / FlintGroup /
  • Laky:TERRAWET G 9/703 – 040 / ACTEGA /+ SENOLITH WB PROTECTIVE COATING MATT_350772

VI.
Dodání

6.1. Společnost vyvine veškeré úsilí k dodání zboží v souladu s písemně sjednaným dodacím termínem, avšak tyto sjednané termíny jsou předběžné a společnost není odpovědná za jejich případné nedodržení, ledaže by to bylo způsobeno jeho úmyslem či hrubou nedbalostí. V žádném případě pak není společnost odpovědná za nepřímé či následné škody, zejména za ušlý zisk, jiné ekonomické či finanční ztráty, poškození dobrého jména, ztrátu dat či zastavení výroby, a to ani částečně.

6.2. Dodací termín musí být výslovně schválen společností jinak není pro společnost závazný. Zpoždění objednávky, způsobené pozdním dodáním tiskových dat (delším než 24 hod od plánovaného dodání) nebo pozdním schválením digitálních výjezdů či pozdním schválením zaslaných digitálních náhledů tiskových dat (delším než 12 hod od plánovaného dodání), pozdním schválením vytištěných vývěsních archů (delším než 12 hod. po doručení) nebo pozdním sdělením rozdělovníku dopravy nebo jeho změny (méně než 5 pracovních dnů před dodacím termínem v rámci EU), není důvodem ke zrušení objednávky, uplatnění penále, úroku z prodlení smluvních pokut či jiných sankcí  nebo jakéhokoliv odškodnění, ale je důvodem pro změnu termínu zhotovení zakázky.

6.3. Lhůta, jež je sjednána pro dodání, počíná běžet od okamžiku, kdy společnost obdrží veškeré dokumenty, kompletní specifikaci zakázky, kompletní instrukce ohledně jejího balení, a veškerá data potřebná k výrobě zboží. Dokud společnost výše uvedené dokumenty, specifikace či data neobdrží, není povinná Objednávku plnit. Jestliže výše uvedené dokumenty, specifikace či data vyžadují zpřesnění či doplnění, sjednaný termín pro dodání se neuplatní a společnost navrhne zákazníkovi termín jiný.

6.4. Dodání zboží je podmíněno řádným a včasným splněním povinností ze strany zákazníka. Je-li zákazník v prodlení s jakoukoli platbou vztahující se k jakékoli předchozí objednávce, je společnost oprávněna na základě své volby buď zboží vyrobené na základě pozdější Objednávky nedodat, uskladnit jej a účtovat skladné ve výši 2 % jeho ceny za každý den jeho skladování (uskladněním zboží však přechází nebezpečí škody na zboží na zákazníka), anebo od jakékoli pozdější Objednávky odstoupit.

6.5. Jestliže společnost nebude objektivně schopna (zejména kvůli nedostatku informací k přepravě, kvůli odmítnutí převzetí, či kvůli jiné vadě součinnosti ze strany zákazníka) dodat či předat zboží, ačkoli byla připravenost zboží k dodání řádně avizována, bude společnost dle svého uvážení oprávněna buď zařídit uskladnění zboží na zákazníkovy náklady (v takovém případě bude společnost oprávněna přeúčtovat zákazníkovi veškeré jemu účtované skladné a další v této souvislosti vzniklé náklady) nebo zboží uskladnit sám a účtovat skladné ve výši    2 % jeho ceny za každý den jeho skladování (uskladněním zboží však přechází nebezpečí škody na zboží na zákazníka). Všechny náklady spojené se skladováním, pojištěním zboží, veškeré související výlohy či náhrady škody, je zákazník povinen uhradit do 30 dnů od vystavení příslušné faktury.  

6.6. Je-li zboží skladováno společností bez řádného právního titulu déle než 1 měsíc, je společnost oprávněna jej na základě svého uvážení zlikvidovat.

6.7. Společnost je oprávněna dodat sjednané zboží v částečných dodávkách.

6.8. Zboží se považuje za řádně zákazníkem převzaté jeho dodáním na adresu specifikovanou v Objednávce. Zákazník je povinen dodávku bezodkladně prohlédnout a přesvědčit se o jejích vlastnostech a množství. Zákazník je povinen při převzetí zboží uvést písemně své případné výhrady. V opačném případě se má za to, že zboží převzal bez výhrad. Zákazník je oprávněn převzetí odmítnout v případě, že je zboží viditelně a podstatně vadné a zákazník o tom společnost písemně uvědomí do tří pracovních dnů od dodání zboží. V rámci převzetí zboží či přepravních dokumentů je zákazník povinen zboží překontrolovat a písemně přepravci oznámit (s kopií pro společnost) transportem způsobené škody na zboží či jiné námitky k přepravě zboží.

6.9. Náklady na dopravu je oprávněna společnost měnit v souvislosti se změnami cen na trhu.

6.10. V případě, že dopravu hotových publikací zajišťuje zákazník, je vyzván společností, aby si zhotovené publikace vyzvedl v jejím sídle do 10 dnů. Při převzetí je zákazník povinen podepsat dodací listy.

6.11. Společnost má právo zrušit dodání v případě nedodržení dohodnutých platebních podmínek či v případě vyšší moci jako například: společenské nepokoje, epidemie, válka, požár, povodeň, porucha na zařízení, zpoždění dopravy nebo jakákoliv událost u subdodavatele.

6.12. Reklamace musí být provedena bez zbytečného odkladu písemnou formou, a to nejpozději do 30 dnů po převzetí zboží, jinak se k ní nepřihlíží. Společnost se vyjádří k reklamaci nejpozději do 10 dnů od uplatnění reklamace.

6.13. Společnost neodpovídá za vady zakázky, jestliže tyto vady byly způsobeny použitím věcí předaných jí k zpracování zákazníkem. Společnost rovněž neodpovídá za vady způsobené dodržením nevhodných pokynů daných jí zákazníkem, jestliže společnost na nevhodnost těchto pokynů zákazníka upozornila a zákazník na jejich dodržení trval nebo jestliže společnost tuto nevhodnost nemohla zjistit.

6.14. Společnost neodpovídá za vady zakázky vzniklé nesprávným skladováním nebo manipulací potom, co společnost splnila svůj závazek zakázku provést.

6.15. Společnost je oprávněna navrhnout způsob řešení reklamace, zejména zda bude vadné plnění nahrazováno novým plněním či zda reklamace bude řešena dobropisováním vadného plnění, přičemž tento způsob řešení vad má přednost před volbou zákazníka ohledně práv z vadného plnění.

6.16. Při řádném uplatnění vady a řešení vadného plnění formou poskytnutí nového plnění musí lhůta pro poskytnutí nového plnění dohodnuta se zákazníkem s přihlédnutím k povaze vady a kapacitním možnostem společnosti. 

6.17. V případě, že vada vznikla z důvodů výlučně zapříčiněných společností, bude vada odstraněna na náklady společnosti. V ostatních případech bude vada odstraněna na náklady zákazníka. 

6.18. S ohledem na povinnost zákazníka provést prohlídku dodaného zboží/nebo vzorku bezodkladně po jeho dodání, nebude společnost jako zprostředkovatel dopravy, žádným způsobem odpovědná za množstevní ani žádné zjevné vady zboží ani za žádné poškození zboží vzniklé během přepravy. 

 

VII.
Cena zakázky

7.1. Cenou zakázky se rozumí cena dle uzavřené smlouvy. Jedná se o cenu bez DPH, pokud není uvedeno jinak.

7.2. Pokud po uzavření smlouvy dojde ke změně kalkulačních vstupů zakázky, je společnost oprávněna jednostranně zvýšit cenu zakázky oproti uzavřené smlouvě o nárůst ceny těchto vstupů.

7.3. Pokud na straně zákazníka nastane prodlení s platbou nebo nezrušená exekuce i ze strany třetích osob či podstatné zhoršení majetkových poměrů, nebo pokud se společnost dozví o špatných majetkových poměrech zákazníka, je společnost oprávněna od objednávky zákazníka, pokud ještě nebyla splněna, odstoupit. V případě prodlení s platbou nastane okamžitá splatnost plateb zákazníka u zakázek, které ještě nejsou splatné.

7.4. Vlastnictví zhotovených publikací přechází na zákazníka, nedohodnou-li se strany písemně jinak, okamžikem zaplacení ceny zakázky dle vystavené faktury. Pokud zákazník zakázku nezaplatí, zůstávají zhotovené publikace ve vlastnictví společnosti.

VIII.
Závěrečná ustanovení

8.1. Těmito všeobecnými obchodními podmínkami se řídí vzájemná práva a povinnosti společnosti a zákazníka pouze v případě, že v uzavřené písemné smlouvě není smluvními stranami dohodnuto jinak.

8.2. Není-li těmito všeobecnými obchodními podmínkami či uzavřenou smlouvou mezi společností a zákazníkem výslovně ujednáno jinak, řídí se právní vztahy vzniklé při realizaci jejich konkrétních smluvních závazků ohledně dodávek periodických i neperiodických publikací dle příslušných objednávek a uzavřených dohod, kdy na straně objednatele polygrafických výrobků vystupuje zákazník a na straně zhotovitele těchto výrobků společnost a právní vztahy související právními předpisy České republiky, zejména pak ustanoveními zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník a k rozhodování  sporů z těchto právních vztahů vzniklých, či s nimi souvisejících jsou příslušné soudy České republiky.

8.3. Riziko změny okolností ve smyslu § 1765 odst. 2 občanského zákoníku nese zákazník.

8.4. Společnost se při realizaci zakázky dle uzavřené smlouvy zavazuje respektovat platné normy ČSN, s výjimkou zkratek druhů vazeb, např. V2, V8, jež jsou ve společnosti používány dle již zrušené ČSN 883750 i nadále.

V Příbrami 1.10.2024

Původní VOP platné do 30.9.2024: